“Síndria esberlada” de Bel Granya

Bel Granya (Badalona, 1964), llicenciada en filologia hispànica i doctorada en filologia catalana, és gestora cultural i dirigeix l’Espai Betúlia de Badalona. Ha publicat nombrosos treballs de crítica i estudis literaris. “Síndia esberlada” (La Garúa Libros-Tanit) és el tercer llibre de poemes que publica.

Bel Granya va començar a publicar poesia l’any 2011 (Anagrama de sal) amb una veu ja madura, molt sòlida, amb una idea molt clara del camí que volia seguir, de com havia de concebre la seva poesia, i amb l’ambició literària d’una escriptura que fuig de la banalitat i dels malabarismes lingüístics per centrar-se en una expressió austera, precisa, per dir allò que és essencial amb les paraules justes. No debades, els seus treballs d’investigació i crítica literària la fan coneixedora, de manera profunda, de la nostra millor tradició tant en prosa com en poesia, cosa que permet tenir un pòsit d’una gran riquesa i emprendre una obra al marge de modes efímeres i de camins traçats per la postmodernitat. Ho assenyala de forma contundent Sam Abrams en el pròleg que encapçala Síndria esberlada, el nou llibre que la poeta acaba de publicar, quan escriu “Isabel Granya ens encamina cap a la poesia del futur, la poesia que ve, la poesia que podríem anomenar fundacional”.

Síndria esberlada és un conjunt de cinquanta poemes de maduració lenta, escrits entre 2016 i 2018, en què l’escriptura es condensa en uns pocs versos de gran potència verbal i sense que res que no destorbi la fondària d’una expressió poètica treballada amb gran cura i precisió. En aquest sentit em fa pensar en poetes com Anise Koltz o Margarita Ballester, o ja més enrere en l’obra Emily Dickinson.

Els poemes de Síndria esberlada ens sedueixen amb la seva intensitat des de la primera lectura, però també ho fan per l’admirable netedat amb què estan construïts i per la naturalitat en què integren tots els recursos estilístics utilitzats per la poeta, en especial la riquesa d’imatges i metàfores, que mai no són forçades o gratuïtes. Com tampoc no ho és l’ús del llenguatge, treballat sempre amb molta precisió i que demostra com es pot escriure de la manera més natural amb una expressió perfectament genuïna, sense caure en descurances o solucions dubtoses. En referència als recursos poètics utilitzats per Bel Granya, Sam Abrams escriu que “Novament, ens trobem davant la subtilesa del llibre que és molt més del que pugui semblar a primera vista”. Certament, un mèrit més de l’obra que comentam.

La mateixa imatge de la síndria que ens evoca el títol ja du implícita una càrrega de sensualitat, de la frescor de la fruita a l’estiu, del roig encès de la seva polpa, però a la vegada en el fet d’estar esberlada hi ha també una connotació de trencament, de dolor o de ferida. Aquesta dualitat és present a diversos poemes, però sempre expressada des d’una visió vitalista, des de l’afirmació del desig i la celebració de la vida, com en aquests versos, no exempts d’ironia: “Ho sabies que sempre que afiles / el ganivet et talles, / i també saps que hi tornaràs”. Ho diu de manera contundent, esplèndida, en el poema final, de ressons standhalians: “Dissimulada entre els verds / vesteixo amb dignitat / el roig i el negre de la vida.”

A Síndria esberlada, el paisatge hi és molt present, tal com ja es desprèn de les cites d’Eduard Sanahuja i Maria Aurèlia Capmany que encapçalen el llibre. El paisatge físic, però també el paisatge metafòric, com en un poema bellíssim que comença amb els versos “Has entrat al meu paisatge / com la pluja fina / que xopa la terra”, o el paisatge de la infància: “Avui m’he perdut / pels carrers de la infantesa”. I també els paratges illencs, tan estimats per la poeta, en aquest cas de la costa mallorquina: “Amb Cabrera per testimoni / hem nedat fins cap al tard / a Cala Galiota…”. En definitiva, i sense poder estendre’m més, es tracta d’un llibre intens, que commou, ple d’imatges belles i precises, per assaborir amb gust i amb profit.

L’illa inaudita (Diari Menorca, 08-07-2020)

Aquesta entrada s'ha publicat en Premsa i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s